Kylät haastattelevat ehdokkaita - Leena Timosen vastaukset


Hallintojohtaja Leena Timonen 27.11.2022

0. Yleistä
0.1. Halutessasi kerro lyhyesti itsestäsi ja aikaisemmasta kokemuksestasi kuntaorganisaation ja/tai yrityksen/yhteisön johtamisesta

Olen kotoisin Nurmeksen Petäiskylästä maa- ja metsätalousyrittäjäperheestä. Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri. Lisäksi olen suorittanut johtamisen ja yritysjohtamisen erikoistumistutkinnon vuonna 2021. Olen ollut esihenkilötehtävissä yli 13 vuotta. Tällä hetkellä olen Nurmeksen kaupungin hallintojohtaja. Aikaisemmin olen ollut Siun sote-kuntayhtymässä tarkastuspäällikkönä vuosina 2017-7/2022. Vastuullani oli kuntayhtymän sisäinen- ja ulkoinen tarkastus kuntayhtymän alueella. Sitä ennen toimin NuVa-kuntayhtymässä talouspäällikkönä. Lisäksi olen työskennellyt yksityispuolella liiketoimintajohtajana, talousjohtajana, controllerina ja materiaali- ja logistiikkapäällikkönä.

A. Yhteistyö
A.1. Oletko itse ollut mukana ja tunnetko kylätoiminta- tai järjestötyötä? Kerro hieman roolistasi yhdistyksessä/järjestössä, sekä minkä tyyppisestä yhdistys/järjestöstä kysymys.

Olen ollut Nurmes-seura ry:ssä 12/2015 alkaen. Nurmes-seura ry:n sihteerinä olen toiminut vuosina 12/2015- 3/2021. Sen jälkeen olen ollut ja olen edelleen hallituksen jäsen.

A.2. Haluatko tulevana kaupunginjohtajana aloittaa jo toimesi alkuvaiheessa tutustumisen Nurmeksen kaupunkilaisiin kyliä myöten?

Kyllä, mahdollisuuksien ja tilaisuuksien mukaan.

Oletko halukas toimikautesi aikana jalkautumaan kyläkierroksille, kuulemaan siellä asuvien asukkaiden ajatuksia ja toiveita?

Kyllä, mahdollisuuksien mukaan.

A.3. Mitä Sinulle merkitsee maalaisjärjen käyttö (hallinnossa), missä sitä saa käyttää?

Toimitaan lakien ja sääntöjen mukaisesti.

B. Lähidemokratia
B.1. Mitä tekisit kunnan ja kylätoiminta/järjestötyön välisen yhteistyön kehittämiseksi? Mahdollisia uusia toimintaideoita?

Kaikki hallintokunnat/päättäjät ja virkamiehet jalkautuvat teemailtoihin kuntalaisten tavattavaksi. Kehitetään järjestö-kuntayhteystyötä ja tuetaan yhdistysten ja yhteisöjen toimintaa mm. myöntämällä avustuksia, tarjoamalla toimintatiloja, tukemalla Nurmeksen yhdistysten yhteistyöryhmän  toimintaa, päivittämällä järjestö-kuntayhteistyön asiakirjaa sekä järjestämällä järjestötapaamisia. Nämä edellä mainitut asiat ovat Nurmeksen kaupungin kaupunginvaltuuston 31.10.2022 hyväksymässä Nurmeksen kaupungin hyvinvointisuunnitemassa 2022 – 2025 sekä Nurmeksen kaupungin talousarvio 2023 taloussuunnitelma 2024-2025 huomioituna. Nurmeksen kaupungin kaupunginvaltuuston hyväksymän hyvinvointisuunnitelman ja talousarvion mukaisten asioiden eteenpäin vieminen.

B.2. Kuinka kohentaisit järjestö-/kylätoimintatyön tunnettavuutta ja arvostusta?

Kysymyksessä B1:ssä on esitetty vastaukset toimenpiteistä. Näiden asioiden toteutumisen seuranta. Esimerkiksi ensi vuonna aloitetaan maaseutuparlamentti 2024 valmistelutyöt yhteistyössä mm. järjestö-/kylätoiminnan kanssa.

B.3. Kuinka kunnan tulisi ottaa huomioon syrjäkylien erityispiirteet ja -tarpeet? Mitä kehitystyötä, minkälaisia kehitysaskelia tarvitaan?

Esimerkiksi ”Valtimon kehittäminen” -raportin kaltainen analyysi syrjäkylien erityispiirteistä ja tarpeista SWOT-analyysin kautta nostaa esille syrjäkylien erityispiirteet ja tarpeet. Näiden pohjalta tarpeen mukaan tehdään tarvittavia toimenpiteitä.

C. Alue-/elinkeinorakenne
C.1. Tavoitellaanko johtamassasi kunnassa asukkaitten/yritysten sijoittumista haja-asutusalueelle/maaseudulle?

Kyllä tavoitellaan, tästä esimerkkinä Kalajaloste Oy ja Scanpole Oy.

Tuntevatko päättäjät kaikki rahoitusmahdollisuudet, mitä olisi saatavilla maaseudun kehittämiseksi? (Pohjois-Karjalan liitto: Vuosina 2023 ja 2024 Pohjois-Karjalassa on käytettävissä EAKR:n ja valtion rahoitusta yhteensä 31 milj €, ESR+ ja valtion rahoitusta 15 milj €, sekä Oikeudenmukaisen siirtymän (JTF) ja valtion rahoitusta 45 milj €)

En voi vastata päättäjien puolesta, mutta Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto myöntää tukea esim. EAKR- ja JTF-rahastoista Pohjois-Karjalan alueen kehittämiseen.

C.2. Monipaikkaiset (= samanaikainen tai vuororytminen asuminen useassa eri paikassa työn, opiskelun, vapaa-ajan, perhesyiden tai parisuhteen vuoksi) asukkaat ja heille tarjottavat palvelut? Nähdäänkö monipaikkaiset asukkaat kustannuksena vai rikastuttajana kunnalle?

Näen monipaikkaiset asukkaat ennen kaikkea rikkautena.

C.3. Miten ideoida, monipuolistaa ja kokeilla uutta Nurmeksen maaseutumatkailussa ja -markkinoinnissa? Esimerkkinä Saramojoen kunnostustoimet ja -suunnitelmat, tai maatilamatkailuyritysten verkosto

Kuunnellaan ehdotuksia ja missä mittasuhteessa mahdollisesti niitä pystytään toteuttamaan.

C.4. Omaleimainen Vanhan Kauppalan alue Nurmeksen keskustassa – sen merkitys nyt ja tulevaisuudessa?

Vanhan Kauppalan alue on ainutlaatuinen, historiallisesti arvokas ja suojeltu asuinalue, Puu-Nurmes. Aluetta pidettävä mahdollisimman samannäköisenä kuin se nyt on. Vanhan Kauppalan alueen tunnettavuuden lisääminen myös valtakunnallisesti. Vanhan Kauppalan alueella on erittäin hienosti havaittavissa monia eri tyylikausia ja kulttuurisia kerrostumia aina 1800-luvun lopusta 2000-luvulle saakka, mikä tekee alueesta kulttuurihistoriallisesti todella merkittävän matkailukohteen.

Miten kehität Nurmeksen keskustaajamaa (Keskusta, Porokylä, Itäkaupunki, Hyvärilä) toimivana asuin-, palvelu- ja yritysalueena?

Kehitetään aluetta mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä Pikes Oy:n, kaupungin ja yrittäjien, yritysten ja yhdistys- ja järjestötoimijoiden kanssa.

D. Palvelukunta/Hallintokunta/Palvelutuotanto
D.1. Nurmeksen kylien asukkaiden ja siellä toimivien yritysten palvelut: - miten palveluita kehitetään, - miten tuetaan rahallisesti?

Nurmeksen kaupungin kaupunginvaltuuston hyväksymän talousarvion mukaisesti.

D.2. Ota kantaa seuraavien kylien/haja-asutusalueiden palvelutuotannon kohteiden kehittämiseen: - kaavoitusasiat, - tonttimaat, - pyörätiet, - julkinen liikenne, - taksikuljetukset, ja - teiden kunto

Kylien/haja-asutusalueiden palvelutuotannon kohteiden kehittäminen on tarkasteltava tapauskohtaisesti.

D.3. Kaupungin hyvinvointisuunnitelma vuosille 2022-2025 on juuri hyväksytty valtuustossa. Onko mielestäsi tarpeen tarkastella suunnitelman seitsemän tavoitteen toteuttamista myös lähiyhteisön (kylä/kaupunginosa) tasolla? Jos kyllä, niin miten tässä edettäisiin?

Nurmeksen kaupungin kaupunginvaltuuston hyväksymän hyvinvointisuunnitelma 2022-2025 mukaisesti edetään.

E. Vapaa sana

Kiitos kyselystänne. Yhteistyössä teemme Nurmeksesta vieläkin elinvoimaisen, hyvinvoivan ja hyvän paikan asua ja elää yhdessä.


Terho Savolainen vetänyt 5.12.2022 hakemuksensa pois 


1 kommentti:

Kaikki kommentit moderoidaan. Kommenttien moderointia tehdään arkipäivisin. Kyläyhdistys varaa oikeuden poistaa tai muokata kommentteja niiden sopimattoman tai asiattoman sisällön perusteella.

Suosituimmat:

Kylät haastattelevat ehdokkaita - tiedote

Kylät kyselivät kaupunginjohtajaehdokkailta - yhteistyö kylien kanssa saa kannustusta  Osa Nurmeksessa toimivia kyläyhdistyksiä ja kaupungin...